F1 ve Španělsku: Podrobnosti o Madridu a Katalánsku

22.02.2024

Včera nám formule 1 oznámila nový okruh a já se bál, že to zase bude v Asii či v Americe. Ale dobrá zpráva! Jak jste poznali z nadpisu bude to v Evropě a to konkrétně ve Španělském Madridu. A to vše a ještě více v roce 2026.


Již od roku 1991 se jezdí VC Španělska na okruhu Catalunya, který se nachází přibližně 25km od Barcelony. To by mělo platit do roku 2026 kdy jí pravděpodobně vystřídá Madrid.
Má se jednat o zcela nový městský okruh lokalizován u výstaviště IFEMA a u fotbalového zázemí Real Madridu. Smlouva je zatím do roku 2035. 

Okruh v číslech: 
Zatím je nám známo že okruh bude dlouhý 5,47 km nepatří tedy mezi největší, ale ani nejmenší. Jedno kolo by ve kvalifikaci mělo být 1 minutu a 32 sekund dlouhé. Celkově okruh bude mít 20 zatáček.
Pro ti co formuli 1 nesledují říká se že okruh má obvykle 5km. V současnosti má nejdelší 7, 004km a nejkratší 3,337 km.
Okruh má pojmout nejdříve 110 tisíc fanoušků a později 140 tisíc fanoušků (denně). Stane se tak jednou z největších událostí roku.

Zajímavostí je že to není tak úplně městský okruh. A to z důvodu že část okruhu se bude nacházet na soukromém pozemku a část na veřejných komunikacích.
"Je to něco mezi tím co bychom považovali za normální uspořádáním tratě na ulici a uspořádáním stálého okruhu" říkal Wilson (přeloženo do češtiny).

Okruh by měl být speciální tím že bude zahrnovat 2 krátké úseky v tunelu jako máme v Monaku kde se nachází pouze jeden. Zajímavá bude také část mezi 7 a 9 zatáčkou která by měla vést celkem strmě z kopce.



Co se týče dopravy k novému okruhu nachází se 5 minut od letiště Madrid-Barajas Adolfo Suarez k okruhu taktéž povede metro a autobus. 


Formule 1 je také odhodlána snížit svojí uhlíkovou stopu na nulu do roku 2030 a tak s IFEMA MADRID mají společnou vizi o velice kamarádském okruhu s přírodou jak je momentálně v módě. To znamená že VC v Madridu bude jedna z nejudržitelnějších akcí. Obnovitelná energie bude v každé hale a všechno dočasně postavené bude z recyklovaných materiálů. 



Kromě velké ceny jako takové budou v centru Madridu probíhat ke spolupráci s místními podniky a školami, aby se zajistilo, že z akce bude mít prospěch celá komunita, od níž se očekává, že ročně vygeneruje do ekonomiky města předpokládaných 450 milionů EUR.

Komplexní návrh IFEMA MADRID získal širokou podporu od národní, regionální i dokonce místní vlády, včetně klíčových zúčastněných stran, jako je regionální vláda Madridu, madridská městská rada a obchodní komora.

Jak již bylo zmíněno Circuit de Barcelona-Catalunya je stálou součástí kalendáře F1 od roku 1991. Madrid podepsal smlouvu na rok 2026 a vyvolal otázky ohledně budoucnosti barcelonského závodu.

Domenicali říká, že to nemusí nutně znamenat konec jejich partnerství, zvláště když v zemi dochází k oživení formule 1, která má v současnosti na startovním roštu dva jezdce v podobě dvojnásobného mistra světa Fernanda Alonsa a Carlose Sainze 

Poslední Španěl co vyhrál ve Španělsku byl již zmíněný Fernando Alonso a to v roce 2013 což bylo také jeho zatím poslední. Avšak i přes to že je v F1 momentálně nejstarší s věkěm 42 let stále závodí tak není vyloučeno že nějaké vítězství pro Aston Martin přinese.

Carlos Sainz jezdí pro Ferrari je mu 29 let a vyhrál doposud 2 závody Jeho 1. vítězství bylo ve Silverstonu v roce 2022 a druhé v Singapuru roku 2023 kdy se tak stal jediným pilotem Formule 1, který vyhrál v roce 2023 a nebyl pilotem Red Bullu a přerušil tak 10 po sobě jdoucích výher Nizozemského pilota Maxe Verstappena.


To je ale trochu odbočka od tématu pojďme se podívat na hlavní rozdíly mezi Circuit de Barcelona-Catalunya a Madridem kdyby nám náhodou zmizel z kalendáře akcí formule 1. 

Tak první a asi jasný rozdíl je že Circuit de Barcelona-Catalunya je ryzí normální okruh, zatímco Madrid je takový kříženec jak již bylo zmíněno 

Co se délky týče zde "vyhrává" jasně Madrid který měří 5,47 km oproti 4,665 km. Madrid taktéž vyhrává počtem zatáček a to v poměru 20:14. 

Mně Osobně by asi ani Circuit de Barcelona-Catalunya nechyběla, protože co si budeme patří spíše mezi nudnější okruhy. I když možná by mohla. Na tomto okruhu přeci jen něco zajímavého bylo a řeknu vám i co. A to poměr vysokorychlostních a středně rychlé zatáčky takže se zde mohlo jet i ve vyšších rychlostech i přes jisté omezení jako pneumatiky. V posledních letech jsme tu viděli Ferrari s Red bullem a Mercedesem. A toto je něco co na městských okruzích nevidíme a bohužel tradičních okruhů ubývá na úkor městských a obávám se že postupně vymizí tradiční okruhy. 

Uvidíme co nám tento hybrid v podobě VC Madridu přinese zda to bude to pravé a bude to spojovat to nejlepší z obojích verzí anebo to byl zlý nápad. Ale mám pocit že by to mohla být vcelku zajímavá podívaná a nemůže to být zas až tak zlé.

Autor textu: dodo

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky